[ad_1]

Ja, u had het al gezien natuurlijk. Wij hebben de laatste twee dagen van onze camperweek doorgebracht in het Baskische, kindvriendelijke badplaatsje Gorliz, dat samen met het dorp Plentzia een heel mooi, groot en breed strand heeft met een recentelijk gemoderniseerde boulevard. En toen wij vrijdag arriveerden op de kindvriendelijke camping hadden wij nog geen idee hoe druk het zou worden.

Grote stranden met veel bezoekers mijden wij het liefst en daarom gingen we naar een baaitje om de hoek waarover vermeld werd dat dit een mooi rustig strandje had, en een fijne parkeerplaats op loopafstand. Wij hadden het plan om wellicht daar dan maar meteen de nacht door te brengen zodat we veel tijd hadden om niets te doen en in de zon te liggen.

Na de lunch van sopa de ajo en pollo con ajillo gingen we op pad. Helaas, na aankomst bij de parkeerplaats via een zsw-tje (zeer smal weggetje) bleek deze op slot en het weggetje (zeer smal!) doodlopend. En 7% hellend. Zodoende moest ik al mijn stuurmanskunsten aanspreken om ons gevaarte te keren. We vonden wel een parkeerplaats in de buurt maar voor overnachtingsdoeleinden was hiervoor geen plaats.

Maar het strand was lekker en klein en er lagen nog twee andere badgasten en dat was het. Om een uur of 7 werd het wat fris en besloten we om de camper op voornoemde camping te stallen. De beheerder, Xzavier bleek een aimabel man, die zo bleek, ook op 15 juni jarig te zijn. Zoiets schept natuurlijk een band en we kregen dan ook een plaatsje vlakbij de bar, restaurant en kindvriendelijke speeltuin.

Na het opfrissen dronken we nog een biertje aan de promenade alvorens de avondmaaltijd te nuttigen. Een of twee wijntjes later terug naar de camping en gelukkig was de bar al dicht en hadden de ouders godzijdank geen kinderen in de speeltuin achtergelaten of vergeten, zodat we een goede nachtrust konden genieten.

Deze bleek nodig want het was lang na tienen toen we eindelijk uit ons bed vielen. Een ontbijtje en een paar bakjes later troffen wij het strand met een miljoen zonaanbidders en hun kroosten. Alle parkeerplaatsen in het dorp tjokvol. In het park naast de camping met tientallen vast opgestelde barbecue’s waar hele gezinnen met koelboxen aan kindvriendelijke pocknicktafels zaten te genieten en chillen. Wij zijn natuurlijk een beetje de tel kwijt en realiseerden ons toen pas dat het zaterdag bleek en bovendien een feestdag vanwege een of andere christelijke heilige. Dus als het dan ook nog lekker weer is gaan we met zijn allen naar het strand. Ook ons baaitje waar gisteren nog plek zat was lag nu volbezaaid met kindvriendelijke ouders. Gelukkig bleek er nog een plaatsje voor ons, maar de mensen na ons konden rechtsomkeert maken!

De avond was kort, want de geldautomaat in het dorp die er volgens Google-maps moest zijn was er niet en werden we dus gedwongen door te lopen naar Plentzia waar er wel een werkend exemplaar was. Zodoende was het al laat toen we aan de dis bij ons favoriet restaurant zaten. Vanwege personeelsproblemen moesten we ons drinken en eten zelf aan de bar bestellen. Dat vonden we natuurlijk geen enkel probleem, maar de jongeman achter de bar was kennelijk nog wat onervaren in het vak van sommelier, want hij schonk maar nauwelijks halve glazen. Gelukkig begreep hij mijn commentaar en konden we de rest van de avond genieten van volle glazen.

Terwijl naast ons het terras werd heringericht door een groep van 12 Spaanse ouderen waarbij de leiding in handen van de dames was, en het dientengevolge een half uurtje duurde eer alles zat, genoten we van txapela’s en pintxos. Toen we uiteindelijk vertrokken werden we vriendelijk door de groep toegeroepen “hasta luego chico’s” zodat onze dag niet meer stuk kon.

Op weg terug door het park viel ons op, en dat mag gezegd worden, dat alle zooi die onze Spaanse en Baskische vrinden kunnen maken, keurig netjes was opgeruimd! Waarvoor hulde, hoewel eigenlijk gewoon normaal.

Op tijd naar bed ging dus bijna niet meer, maar moest eigenlijk wel omdat we vandaag een reisdag hadden. Maar ja, de fles moest leeg hè, anders moesten we die meesjouwen…