Spanje 2005

Vakantie Spanje 2005 in El Aguila Libre

In september 2005 zijn Patrick en ik op vakantie naar het mooie Andalusie gegaan. Daar hebben we 10 dagen gelogeerd bij Arend en Denise van “El Aguila Libre” Bed & Breakfast. Mede dankzij hun gastvrijheid hebben we een schitterende vakantie gehad. Neem ook eens een kijkje op hun website: www.aguilalibre.com. Hieronder een beknopt reisverslag van deze vakantie.

Maandag 12-9

Na aankomst om 11. 15 eerst een bakkie koffie gedronken en daarna naar het dorp gewandeld, wat volgens Arend en Denise maar 2 km en 20 minuten lopen zou zijn. Wij wisten niet dat dit via een padje binnendoor was, en hebben vrolijk (nou ja) langs de asfalt weg gelopen, die 4km lang was. Een uur later ploften we neer bij restaurant Los Pirineos. Mijn eerste Spaanse vaardigheden werden danig op de proef gesteld toen het menu werd voorgelezen in plaats van dat we een kaart kregen. Gelukkig herkende ik niets van wat er werd aangeboden, dus kregen we een licht gebonden kippensoep met ei (Sopa de picadillo) vooraf en een enorme kotelet (of karbonade, dat mag ik even kwijt zijn) met frites. Het postre herkende ik wel; een flan con nata (geen mata, want dat betekend: haardos en is niet lekker op flan). Kosten 7 euro pp (incl. 1 glas rosé). De weg terug namen we wel binnendoor, maar viel ons toch zwaar. Na een tukje in de hangmat weer helemaal opgeknapt. Voor wat victualiën (zoals daar zijn: sigaretten, koekjes en chocolade) naar Allfernate gereden, waar we bijna tot in de eeuwigheid gedoemd waren om de weg terug te vinden. Uiteindelijk toch gelukt, waarop we bij thuiskomst een fles rosé hebben open gemaakt. ’s Avonds lekker doorgetutterd met lekker portie kaas en chorizo.

Dinsdag 13-9

Ons eerste ontbijt genuttigd. Zeer lekker met gebakken eitje en vers fruit. Geschrokken geconstateerd dat ik mijn toilettas was vergeten, maar opgelucht toen deze in handbagage bleek te zitten. Verder de hangmat uitgebreid getest (en goed bevonden). Vandaag heeft Denise voor ons gekookt. Na een voorgerecht van witlof met blauwaderkaas, het hoofdgerecht van kip uit de oven met bonen en gebakken aardappelen, afgesloten met alweer een flan. Aan het eind van de middag werd het wat bewolkt. ’s Avonds naar Colmenar gegaan en bij Los Pepe’s een biertje en tappa’s genuttigd. We waren voor 6 consumpties en 4 tappa’s maar liefst 13 hele euro’s kwijt. Morgen naar Sevilla.

Woensdag 14-9

Dankzij Bram, mijn navigatiesysteem, hebben we Sevilla in een keer kunnen vinden. De rit was 195 km en duurde 2 1/2 uur. Sevilla is net als alle andere grote steden erg druk, lawaaierig en vuil, maar er zijn mooie dingen te zien. We hebben voornamelijk in het parque Maria-Louisa rondgelopen en het plaza de Espana gezien. Natuurlijk hebben we de kathedraal en de Giralda ook gezien. Het was zeker leuk om deze plaatsen te zien omdat ze allemaal voorkomen in het boek ‘Het Juvenalis Dillema’ van Dan Brown, dat ik net aan het lezen ben. Als afsluiting hebben we in een leuk, maar veel te duur restaurant echte gazpacho en paella gegeten (kosten 40 euro). Na thuiskomst nog een biertje/roseetje op, en nadat Patrick had laten zien hoe lenig hij wel niet is, vermoeid het bed ingedoken.

Donderdag 15-9

Na samen met Denise naar de markt in Colmenar inkopen te hebben gedaan, is de hoofdactiviteit vandaag hangmat liggen en luieren. Ook vandaag hebben D&A voor ons gekookt: spaanse knoflooksoep , karbonade met paprika en tomaat, aardappelsalade en een salade van avocado’s,met een chocoladetoetje na. Morgen mijn eerste spaanse les van Klaas-Jan.

Vrijdag 16-9

Primero clase de espanol a la casa de Klaas-Jan. Klaas-jan es un Hollandaise vive en Colmenar. Tiene un casa muy bonita, con una piscina. Klaas-jan no tiene aqua.

Wel tot zover mijn Spaans. De les heeft toch wel wat remmingen weggenomen, want ’s middags in restaurant Meson de la Villa in Alfernate kon ik goed verstaan wat het menu was, en de bestelling plaatsen: spaghetti vooraf, een met tonijn gevulde omelet daarna, en als toetje een yoghurtje net suikerstroop. Geserveerd met een heerlijk koud glas rode wijn, voor het astronomische bedrag van zes hele euro’s. We waren dan ook binnen 30 minuten klaar. De reden voor het snelle eten, is omdat de Spanjaard de overgebleven tijd van zijn middagpauze nog graag even een siësta wil doen. ’s avonds tapas met bier bij Los Peppes in Colmenar. Onderweg een fikse bij regen en hagel op ons dak (van de auto) gekregen, maar toch lekker heel de avond buiten kunnen zitten. Ons nog erg vermaakt over de nieuwe bus van een van de dorpelingen. Tjemig, wat een mooie bus was dat. Dat vond het hele dorp dat ervoor uitliep. Morgen naar Nerja!

Zaterdag 17-9

Na ons verschrikkelijk te hebben verslapen, ondanks de bewolking en harde wind, toch naar Nerja vertrokken. Nerja es un pueblo turistico al del mar. Mucho Ingleses. Leuk toeristenplaatsje voor een dag. Patrick z.geslaagd met rode camostof in souvenir shop.

’s Avonds z.veel rode wijn gedronken en 3x gewonnen met Jenga, met Arend en John (broer van Arend)

Zondag 18-9

Weer ter plekke was erg bewolkt en winderig, dus vandaag ook naar de kust gereden. Doel: Torremolinos. Na 30 minuten zijn we toch maar naar een ander strand gegaan wat D. Ons had aangeraden, want Torremolinos is zeer niet leuk. Strandje bij Golf Parador wel. Meer voor Spaanse toeristen. Heerlijk rustig en goed gegeten . Bij terugkomst was het weer omgeslagen en z.mooi.

Maandag 19-9

Huiswerk gemaakt, en lekker liggen luieren in de Andalusische zon. Denise en Arend hadden zichzelf weer overtroffen met een overheerlijke maaltijd: vooraf gegrilde aubergine met honing, hoofdgerecht Kip in’t zakkie met bloemkool in Spaanse saus en roomijs met verse ananas toe.

’s avonds lekker koude rode wijn gedronken.

Dinsdag 20-9

De tweede Spaanse les van Klaas-Jan. Was erg zwaar (want 1 ½ uur), maar één op één is toch een effectieve manier om te leren. Daarna werd ik opgehaald door Patrick, Arend en Denise, en Johnny en Conny (Conny is de vrouw van Johnny en dat is weer de broer van Arend) om met zijn allen uit te gaan eten. Eerst naar hotel restaurant Retamar. Daarvoor moest het huurautootje (kaatje) erg veel moeite doen om via de onverharde weg het restaurant boven op de berg te bereiken. Daar bleek het restaurant gesloten, dus toen naar Taberna Flores in Colmenar. Zeeeeer lekker gegeten: Vooraf gevulde paprika’s (en een stukje uientaart, een chorizo worstje en een ansjovisje). Als hoofdgerecht had ik gestoofd geitenvlees. Dat was echt zeer lekker. Als toetje een witte chocoladeflan. We hadden geluk want Paco, de eigenaar van het restaurant nodigde ons allen uit om de volgende avond een wijntje te komen proeven in zijn bodega. ’s Avonds Jenga gespeeld en 1x verloren.

Woensdag 21-9

Eerst samen met Arend boodschappen gedaan. Lekkere chorizo, paprika, tomaten en uien gekocht om mee naar huis te nemen. Daarna hebben we met z’n zessen gebarbecued. ’s avonds uitgenodigd door Paco van Flores in zijn bodega, waar we door hem gemaakte wijn hebben gedronken. Het lekkerste was de wijn uit 1979. Helaas verkocht hij geen wijn maar heb ik wel een etiketje kunnen bemachtigen.

Donderdag 22-9

Einde van een zeer geslaagde vakantie. Jammer genoeg mijn boodschappen vergeten. Deze later op Schiphol opgehaald. Conny en Johnny hadden ze voor mij meegenomen. Dus erg dure, maar wel zeer lekkere Spaanse groenten.

Geef als eerste een reactie

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.